كم تمنيت ان يتوقف قطار الزمان

بمحطات السعادة وليس بمحطات الاحزان

لماذا دائما لااجد الا تذكرة الحزن والالام

فكم كنت احلم بعالم سعيد مبهج من كثرة الالوان

يسير بي قطار الحياه ويمر بكل مكان

وعند التوقف احس بقلق وبعدم الامان

اخشى عند النزول سماع صرخات الانسان

فكم صرخ الانسان من كثرة احزانه ومااكثرها فى هذا الزمان

اخشى الغرق فى بحرالهموم و الاحزان

رجاء ايها القطار تحرك من هنا واذهب بى الى عالم الخيال

عالم الافراح والسعادة فقد ادركت ان السعادة هناك بالاطنان

عالم سعيد يشع بهجة وسرور وكافة صور الاحسان

ولقد ادركت انه هناك ليس هناك مصير للاحزان الا النسيان

احساس جميل ورائع لايقدر العيش بدونه اى انسان

رجاء تحرك ياقطار الزمان

3 التعليقات:

E. Fekry يقول...

أخطأ من ظن ان السعادة فقط فى عالم الأوهام

فهى وهم يفر إليه كل ضعيف وخذلان

لذة السعادة بالتعب والنصب وعندها لن تقدر بأثمان

تريد الهروب فأهلا بخاسرا جديدا استسلم للاحزان

إنما الغبطة فكرة حكمة قديمة قيلت من زمان

ولكن نرددها دون ان نعيها الا تظن انه آن الآوان

لنفكر مرة أخرى فى حقيقتنا ولماذا كرمنا الله أيها الإنسان.

فتش عن السعادة ستجدها امام ناظريك ولكن أغمضت العين عنهافلا تلومن الأيام

........

امير الاحزان يقول...

مين قال ان السعادة قدامى وانا سيبتها
وعلى فكرة انتم فاهمينى غلط
هو انا عشان بناجى الموت
يبئا انا يائس؟؟؟
لا خالص
انا بس بفضل جوار الله عن اى جوار
وبحاول بقدر الامكان انى اكون مستعد ليه
لانى بعتبر الموت المغامرة الوحيدة الحقيقية الى فضلالى
لكنى ولا متشائم
ولا يائس
لانى مش ناقصنى حاجة
والحمد لله والفضل كله له
لكنى بحب الموت
لانه حاجة حلوة
وحق
ولابد منه
ارجو ان تكون وضحت روئيتى
للموت
والى يقول ان كينج يائس
يبئا محدش لسة يعرفه
انا زعلان

sunrise يقول...

رجاء ايها القطار تحرك من هنا واذهب بى الى عالم الخيال


عالم الافراح والسعادة فقد ادركت ان السعادة هناك بالاطنان

عندك حق مااجمل هذا العالم االذى يطلق عليه اسم خيال
ولكنه لايزال عالم خيالى وغير واقعى

جميله جدااااا وعجبتنى اوى